Klacht tegen ambtelijk optreden

Als u niet tevreden bent over het handelen van een ambtenaar of bestuurder.

Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder van de gemeente Montfoort, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat de ambtenaar onvriendelijk was of omdat u te laat of geen reactie van ons heeft ontvangen.

Let op: het gaat hier niet om een melding over bijvoorbeeld zwerfafval, kapotte straatverlichting of fout parkeren. Hiervoor maakt u een melding openbare ruimte aan. Ook gaat dit niet om een zaak waartegen bezwaar en beroep open staat.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Digitaal

U vult het digitale formulier in.

Schriftelijk

U stuurt uw brief naar gemeente Montfoort t.a.v. de klachtencoördinator. Het postadres is: Postbus 41, 3417 ZG Montfoort.

Een klacht moet voldoen aan een aantal wettelijke voorwaarden. In uw schriftelijke klacht geeft u daarom het volgende aan:

  • Waarover u klaagt;
  • De naam van de medewerker of bestuurder over wie u klaagt;
  • Uw eigen naam, uw adres, eventueel uw emailadres;
  • Het vermelden van uw telefoonnummer is handig.

Wat gebeurt er met uw klacht

  • Een klachtenfunctionaris neemt uw klacht vertrouwelijk in behandeling.
  • U hebt recht om uw klacht verder uit te leggen.
  • We kijken eerst naar een praktische informele oplossing en informeren u hierover.
  • Als u graag wilt dat uw klacht verder wordt onderzocht en officieel beoordeeld, dan starten we een formele behandeling van uw klacht.
  • Voor de behandeling van een klacht heeft de gemeente 6 weken de tijd. Soms kan de behandeling met 4 weken worden uitgesteld. Hierover krijgt u bericht.
  • Een formele klachtbehandeling wordt afgerond met een brief met een beoordeling van uw klacht.

U kunt geen klacht indienen over:

  • iets dat langer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
  • gemeentelijk beleid;
  • iets waarover u al eerder een klacht hebt ingediend;
  • iets waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
  • gedragingen of handelingen die al worden onderzocht door Justitie.

Ombudsman

Bent u het niet eens met de uitkomst van de klachtenbehandeling? Of komt u er samen met ons niet uit? Dan kunt contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Zij zijn onafhankelijk en doen onderzoek naar de achtergronden van klachten over gemeenten.

Jaarverslag

In het Jaarverslag Klachten van de gemeente staat welke klachten er zijn binnengekomen en hoe deze zijn afgehandeld.