Afschrift burgerlijke stand

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven:

  • geboorte
  • huwelijk of partnerschapsregistratie
  • echtscheiding of beëindiging partnerschapsregistratie
  • overlijden

Direct aanvragen

U kunt een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaats vond.

Let op: u kunt de digitale aanvraag alleen met iDeal betalen. Is dit voor u niet mogelijk, neem dan contact met ons op. 

Hoe werkt het?
Digitaal
  • Vul het aanvraagformulier digitaal in. Gebruik uw DigiD om in te loggen;
  • U rekent direct af met iDeal bij de aanvraag;
  • U ontvangt het afschrift binnen 5 werkdagen per post.
Op afspraak
  • Maak een afspraak;
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee;
  • Neem uw pinpas mee voor de betaling; 
  • Doet u de aanvraag voor iemand anders? Neem een ingevuld machtigingsformulier en kopie van zijn of haar identiteitsbewijs mee;
  • U krijgt het afschrift direct mee. 
Schriftelijke aanvraag
  • Stuur uw verzoek naar de gemeente Montfoort. Het postadres is: afdeling Burgerzaken, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort. Stuur ook een kopie van uw legitimatiebewijs mee;
  • Zet in uw verzoek uw handtekening;
  • U ontvangt afschrift binnen 5 werkdagen per post;
  • U ontvangt een factuur.
Soorten akten

De akten die u op kunt vragen in de plaats waar de gebeurtenis plaats vond, zijn:

  • Geboorteakte
  • Overlijdensakte
  • Huwelijksakte
  • Echtscheidingsakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Akte van beëindiging partnerschap
Kosten

Het in behandeling nemen van uw aanvraag kost €16,60. U ontvangt géén geld terug als blijkt dat het rechtsfeit niet in de gemeente Montfoort heeft plaats gevonden. 

Termijn

De gemeente stuurt uw uittreksel of afschrift van een akte van de burgerlijke stand binnen 5 werkdagen naar u op. Heeft u het eerder nodig? Maak dan een afspraak. U krijgt het dan meteen mee.